Ακούγεται περίεργο, κι όμως συνέβη. Στη “χρυσή” εποχή του ελληνικού κινηματογράφου, υπήρξε ηθοποιός που έκανε καριέρα ως… κάδρο. Ο λόγος για τον Βελισσάριο Κοντογιάννη, τον ηθοποιό που συστήθηκε στο σινεφίλ κοινό με έναν ανορθόδοξο τρόπο, αφού τον συναντάμε σε αρκετές ταινίες της Finos να απεικονίζεται σε ένα κάδρο.
Και μάλλον κι εσείς, όταν θα βλέπετε για παράδειγμα την ταινία, “Υπάρχει και φιλότιμο”, θα αναρωτιέστε πού έχετε ξαναδεί τον κύριο με το μουστάκι που βρίσκεται στο κάδρο πίσω, από τον Λάμπρο Κωνσταντάρα.
Η πρώτη φορά που τον συναντάμε, είναι τον Οκτώβριο του 1959, στην ταινία «Ο θησαυρός του μακαρίτη» με πρωταγωνιστικό δίδυμο την Γεωργία Βασιλειάδου και τον Βασίλη Αυλωνίτη. Ο Βελισσάριος Κοντογιάννης υποδύεται τον μακαρίτη Χαράλαμπο, οπότε καταλαβαίνετε ότι δεν τον βλέπουμε ποτέ “ζωντανό”.
Επειδή, όμως, ελέω του θησαυρού του, μνημονεύεται συχνά από τη Βασιλειάδου, τον βλέπουμε στο κάδρο του μακαρίτη με το τσιγκελωτό μουστάκι. Οπότε, ο «Χαράλαμπος» έγινε αυτομάτως στη συνείδηση των θεατών μία γνώριμη φιγούρα.
Η καριέρα ως… κάδρο
Ο «Θησαυρός του μακαρίτη» στάθηκε γούρικος για τον Βελισσάριο Κοντογιάννη. Και ο ρόλος του ως… κάδρο, άνοιξε το δρόμο και για άλλες προτάσεις για τον ίδιο ρόλο. Έτσι, οι πιο παρατηρητικοί θα τον θυμηθούν και σε άλλες παραγωγές της Finos. Άλλωστε, οι ρόλοι του κάδρου κάθε φορά ήταν και διαφορετικοί.
Στην ταινία, «Η κυρία του κυρίου» είναι ο θείος Κωστής της Εύας (Γκέλυ Μαυροπούλου), η οποία τον παρουσιάζει στον σύζυγό της Μηνά (Ντίνος Ηλιόπουλος) ως τον σωτήρα τον οποίο κληρονόμησε, θέλοντας έτσι να καλύψει τις οικονομικές της απάτες. Μάλιστα κι εδώ ο Κοντογιάννης με το χαρακτηριστικό τσιγκελωτό μουστάκι έχει τα δικά του πλάνα, ενώ και πάλι είναι μακαρίτης.
Ο ρόλος του μακαρίτη στο κάδρο συνεχίζεται και σε άλλες ταινίες της Finos Film. Έτσι, το 1965 τον βλέπουμε ξανά κρεμασμένο στον τοίχο, στην ταινία «Υπάρχει και φιλότιμο» ως πατέρα του Ανδρέα Μαυρογιαλούρου (Λάμπρος Κωνσταντάρας), ο οποίος έχει φύγει από τη ζωή.
Υπήρξαν βέβαια και δύο ταινίες στις οποίες δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ρόλο, αλλά το διάσημο, πλέον, κάδρο του χρησιμεύει ως ντεκόρ στο σκηνικό. Έτσι, τον βλέπουμε στην ταινία «Η Μαρίνα, ο Κλέαρχος και ο κοντός» κρεμασμένο στον τοίχο του μαγαζιού που διατηρεί ο Νίκος Ρίζος, αλλά και στην ταινία «Ο εχθρός του λαού» με το Νίκο Κούρκουλο στο γραφείο του δημάρχου.
Ποιος ήταν στην πραγματικότητα ο Βελισσάριος Κοντογιάννης
Εμφανίσθηκε συνολικά σε 7 ταινίες ως κάδρο και όλες στη Finos. Και δεν άργησε να δημιουργηθεί το μυστήριο για το ποιος είναι στην πραγματικότητα ο άνδρας με το τσιγκελωτό μουστάκι. Ακόμη, και αν είναι υπαρκτό πρόσωπο απορούσαν πολλοί.
Το μυστήριο λύθηκε από την ίδια την εταιρεία, που εξήγησε ότι πρόκειται για τον ηθοποιό Βελισσάριο Κοντογιάννη, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε ως ντεκόρ. Μάλιστα, λεγόταν πως το πορτρέτο του βρισκόταν – για άγνωστο λόγο – στην αποθήκη της Finos και πως ήταν ιδέα του σκηνογράφου της εταιρείας παραγωγής, Μάρκου Ζέρβα να το χρησιμοποιούν ως κάδρο σε ταινίες του ίδιου. Βέβαια, το μόνο που άλλαζε κάθε φορά, ήταν η κορνίζα.
Ο ηθοποιός είχε υποδυθεί και «ζωντανούς» ρόλους, όπως για παράδειγμα στην ταινία «Ο ατσίδας», όπου υποδυόταν τον πατέρα της Μάρθας Καραγιάννη.